Ženska oglavlja u Braničevu krajem XIX i u prvoj polovini XX veka je etnografska izložba autora Danice Đokić, muzejskog savetnika u Narodnom muzeju u Požarevcu. Izložbu je otvorila D. Đokić, 23. 03. 2007. u 19:00 sati. Izložba je trajala do 15. 04. 2007.
“…Etnografska zbirka Narodnog muzeja u Požarevcu sadrži kolekciju različitih elemenata ženskih oglavlja: kape, marame , kondje, nevestinjske vence, velove i ukrase kao što su kumoši (somotske trake ukrašene srmom), bareši (svilene trake), veštački cvetovi, ukrasne igle na glavam od ćilibara (ćilibarke), nakit-broševi grane…
U Braničevskom kraju postoje dva osnovna tipa ženskih kapa i oglavlja vezana za srpsko i vlaško stanovništvo.
…Simbolika i oblik pojedinih tipova oglavlja Srpkinja, kao što su kondje-mala i velika djula, navode na mogućnost hronološkog praćenja od vremena prvih uobličenih i prepoznatljivih praistorijskih kultura, kakva je bila Vinčanska, na teritoriji Braničeva i Šumadije, gde se kondja nosila od prvih decenija XX veka.
…Kao reministencija na starobalkansku crvenu kapu možemo posmatrati i fes, koji je zahvaljujući već postojećem kontinuitetu, našao pogodno tle da postane obavezni deo oglavlja uz srpsku gradjansku nošnju.
Tip oglavlja, poput trvelja, koji su nosile Srpkinje u Homolju, a koji je veoma rano izobičajen u odnosu na druge tipove oglavlja u Braničevskom kraju, vodi poreklo oz Vizantije, odnosno Grčke (solunska oblast), odakle je vardarskom dolinom preneta u Srbiju.
…Tipovi oglavlja Vlahinja, sa jednorogim i dvorogim kapama, spadaju u arhaične vrste oglavlja široko rasprostranjene u čitavoj Evropi. Poreko jednorogog oglavlja, kakav je plećer, mnogi istraživači vezuju za frigijsku kapu, a simboliku jednorogog i dvorogog oglavlja za ideju plodnosti čiji su arhaični nosioci bile rogate životinje…
Simbolika oglavlja najuočljivije je izražena preko odredjenih tipova koji se odnose na starosnu strukturu i društveni polžaj žena…Devojke su, uglavnom, bile gologlave, sa kosom spletenom u vitice…Nevestinjska oglavlja isticala su status neveste u svadbenim ritualima, naglašavajući njenu ulogu u prelaznoj fazi ka novom društvenom položaju.
Najsloženija oglavlja nosile su mlade žene u prvim godinama braka…Nošenjem bogatato ukrašenih oglavlja potencirana je osnovna uloga žene u tradicionalnoj kulturi, koja se sastojla u radjanju potomstva i nastavljanju života jedne porodice…”
Danica Đokić, muzejski savetnik
D.Đokić, Ženska oglavlja u Braničevu iz etnološke zbirke Narodnog muzeja u Požarevcu, Narodni muzej Požarevac, Požarevac 2006.